Voiko voin hinta sulaa?


Uudenlaista kustannuslaskenta mallia toteuttaa Kilpailuviraston Ylijohtajan Timo Mattila. En voi kuin valittaa tätä kilpailuviraston älyttömän hienoa tutkintaa jonka mukaan Valio on syyllistynyt erittäin vakavaan rikkomukseen myydessään maitoa alle hankintahinnan. 
Valitettavasti Valio on myynyt maitoa valitettavan halvalla mutta ehkäpä he ovat kompensoineet liian halvan maidon hinnan muiden tuotteiden hinnoissa. Eikös tämä alle hankintahintojen myyminen ole ihan arkipäivää jokaisessa marketissa? Kahvitarjouksissa kahvit myydään alle ostohintojen. Tätä tekee kaikki kaupat. 
Missä ovat Kilpailuviraston tutkivat agentit kun Prisma/ Citymarket/ Tarjoustalo tahi joku muu harrastaa saalistushinnoittelua? Kuluttajat kärsivät jatkuvasti tarjouksista joilla kauppaketjut yrittävät saalistaa pahaa aavistamattomia asiakkaita kassajonoihin. Arvatkaapa kuka mahdolliset sakot tuossa Valio jutussa maksaa. Tuskin se on Valio tai nuo kauppaketjut. Ehei - son sä ja mä!
Voi pientä Arlaa kun on kärsinyt suurta vääryyttä. Kuinkakohan paljon suurempi yritys Arla on verrattuna Valioon. 
Nykypäivän kustannuslaskenta menee yli maalaisjärjen
Kilpailuviraston Ylijohtaja Timo Mattila on epäilemättä sivistynyt mies ja laskuoppinsa lukenut. Tai lieneekö itse sen laatinut. 
Ylijohtaja Mattila totesi tosi-tv:ssä että: "Se, miten päätös aikanaan vaikuttaa maidon hintaan kaupan hyllyssä, jää nähtäväksi. Valio itse päättää, miten se ratkaisee hintojen ja kustannusten välisen eron. Käytännössä se voi joko laskea kustannuksia tai nostaa hintoja." 
Valitettavasti tuo on aivan loogista - lasketaan kustannuksia tai nostetaan hintoja. Jos ajatellaan vaihtoehtoa A niin sehän tarkoittaisi, että tuottajille ja kaikille tuotantoketjussa oleville maksettaisiin vähemmän, sopeutettaisiin, irtisanottaisiin jne. Tai sitten nostetaan hintoja. 
"Mikäli Valio päätyy nostamaan hintoja, niin ei se aivan selvää ole, että kuluttajahinnat nousisivat ainakaan merkittävästi, koska paljon riippuu myös siitä, mitä päivittäistavarakauppa tekee”, Mattila sanoo.
Jaahas, Mattilan laskentaopin mukaan tuotteen hinnan noustessa kauppiaalle sen hinta ei kuitenkaan nouse kuluttajalle. Maidon hinnalla kauppiaat eivät ole rikastuneet ennenkään ja tuskinpa tulevat sitä tekemään jatkossakaan. Valitettavasti tuon Valion hinnan nousun maksaa kuluttaja. Kauppias sitä tuskin tekee.