Alkoholimainontaa

"ALKO janottaa...", sanoi teini kun kaljarekan näki

Voi hyvää päivää. Montako kertaa olet lähtenyt alkoholiostoksille kun olet nähnyt alkoholimainoksen tai rekan kyljessä vihjaavan viestin? Niinpä, et kertaakaan - en minäkään. Montako kertaa olet poikennut alkoon kun olet mennyt myymälän ohi ruokaostoksille? Niinpä - niin minäkin.

Kaksinaismoraali kukkii. Toisaalla kielletään kaikki ja toisaalla sallitaan mikä tahansa. Monopoli, jonka tehtävä on tuottaa voittoa myymällä tuotteita joiden käyttöä heidän tulisi toisaalta pyrkiä rajoittamaan. Sama jos asekauppias rajoittaisi ammusten myyntiä ja paasaisi rauhan puolesta.

Onhan mainonnan vaikuttavuutta tutkittu maailmalla ja tultu siihen tulokseen, että kyllä se vaikuttaa. Ellei se vaikuttaisi niin miksi sitä tehtäisiin. Mikä toimii muualla toimii myös meillä - eikö totta. Nuoriin kohdistettu mainonta toimii varmasti täälläkin mutta mutta....

Mainonnan määrä ja sen kertautuvuus. Mainosmix ja toistot. Kaikki toimii. Suomessa on kuitenkin tehty asioita eri tavalla jo aikaisemminkin ja vaikutukset on nähtävissä. Alla oleva on kopioitu suoraan STM:n tutkimuksista ja lausunnoista.


1.1. Alkoholimainonnan rajoitusten valmistelu
Vuosina 1977 - 1994 Suomessa oli voimassa alkoholijuomien mainonnan täyskielto. 
Väkevien alkoholijuomien mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynninedistäminen on nykyisinkin pääsääntöisesti kielletty. Käytännössä väkevien alkoholijuomien myynninedistäminen on sallittua ainoastaan vähittäismyynti- ja anniskelupaikoissa, alkoholijuomapakkauksissa sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) luvalla väkevien alkoholijuomien myyntiin osallistuville henkilöille suunnatuissa ammattilaislehdissä. Ollessaan sallittua väkevien alkoholijuomien mainonta tulee olla asiallista ja hillittyä.
(Alkoholilain 33 § 1 ja 4 momentit).
Mietojen alkoholijuomien mainonta ja myynninedistäminen vapautettiin alkoholilailla vuoden 1995 alusta lukien. Laki kuitenkin sisältää luettelon niistä tekijöistä, joiden perusteella mietojen alkoholijuomien mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynninedistäminen on kiellettyä (Alkoholilain 33 § 2 momentti).

Kiellettyä oli jo ennen 1.1.2008 mainonta, jos
1) se kohdistuu alaikäisiin tai muihin henkilöihin, joille alkoholijuomaa ei 16 §:n mukaan saa myydä, taikka siinä kuvataan tällaisia henkilöitä;
2) siinä yhdistetään alkoholin käyttö ajoneuvolla ajamiseen;
3) siinä korostetaan alkoholijuoman alkoholipitoisuutta myönteisenä ominaisuutena;
4) siinä kuvataan alkoholin runsasta käyttöä myönteisesti taikka raittius tai alkoholin kohtuukäyttö kielteisesti;
5) siinä luodaan kuva, että alkoholin käyttö lisää suorituskykyä taikka edistää sosiaalista tai seksuaalista menestystä;
6) siinä luodaan kuva, että alkoholilla on lääkinnällisiä tai terapeuttisia ominaisuuksia tai että se piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi; sekä jos
7) se on hyvän tavan vastaista, siinä käytetään kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä taikka annetaan muutoin alkoholista, sen käytöstä, vaikutuksista tai muista ominaisuuksista totuuden vastaista taikka harhaanjohtavaa tietoa. 
[http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39502&name=DLFE-11709.pdf]
Vaikutus 
Markku Soikkelin tutkimuksen mukaan:
Alkoholin käytön määrä ei ole Euroopan 15–16-vuotiaiden keskuudessa muuttunut juuri lainkaan vuodesta 1995 vuoteen 2007. Useimmissa maissa se on jonkin verran vähentynyt vuoden 2003 jälkeen.
Runsas kertajuominen
(kuinka usein juonut vähintään viisi annosta) on kuitenkin lisääntynyt kyselyyn osallistuneissa maissa vuodesta 1995 lähtien, erityisesti vuodesta 2003 vuoteen 2007. Aikaisemmin tällainen juominen oli poikien keskuudessa yleisempää, nyt ero on miltei hävinnyt.
Yleensä kerralla juodaan vähän niissä maissa, joissa juodaan usein, kuten Kreikassa, Itävallassa ja Saksassa, ja päinvastoin: Suomessa ja muissa pohjoismaissa juodaan harvoin, mutta paljon kerralla.
Tanska ja Itävalta eivät sovi tähän kaavaan: niissä juodaan sekä usein että paljon kerrallaan. Pojat juovat useimmissa maissa enemmän kuin tytöt. Pohjoismaat ovat tästä poikkeus. 

Vaikka mainonta on ollut täysin kiellettyä 1977 - 1994 ei se ole vaikuttanut juurikaan. Sensijaan voisi miettiä mitä maailmalla on tapahtunut vuonna 2003 ja sen jälkeen. Miksi runsas kertajuominen on lisääntynyt?

Pääsääntöisesti Euroopassa tai muualla maailmassa on nuorille enemmän tarjontaa muunmuassa lehtien, illanviettopaikkojen ym. muodossa. Mainontaan on suuremmat mahdollisuudet törmätä jokaisena arkipäivänä. 

Suurin merkitys siihen miten nuori juo tai miten hän suhtautuu alkoholiin lähtee kotoa ja kaveripiiristä. Ei mainonnasta. Järkevä ja terve suhtautuminen alkoholiin lienee paras vaihtoehto vastuullisia käyttäjiä kouliessa. Kieltäminen, piilottaminen, uhkailu ja kiristys tuskin johtaa parempaan. 

Mutta jos rekan kyljessä lukee KOFF, KARHU, LAPIN KULTA, OLVI, KUKKO tmv niin ei se saa ihmisiä rynnistämään ostoksille. 

Linkkejä:
Mainostoimistojen liitto: Suomalaiset vastustavat alkoholimainonnan täyskieltoa
Psykologian liitto: Vaikuttaako mainonta?