Nyt h a l p u u t e t a a n ruokaa!

Ruuan hinta laskee - nyt sitä laskeennutetaan. 

Osuuskauppa teki hintamuutoksesta näyttävän mediasirkuksen. (Sen lisäksi loi suomalaisille uudissanan; HALPUUTTAMINEN - osuuskaupan edullisempi versio alentaa-sanasta.) Pisteet osuuskaupalle! Uuden hinnoittelun aamunkajo ja kymmeniä tuhansia asiakkaita normaalia enemmän

Keskon aloittama hintojen halpuuttaminen alkoi jo vuoden 2014 puolella. Kesko kyseli asiakkaiden näkemyksiä tuotteista joita he toivoisivat myytävän edullisemmin. Tosin vaihtoehdot olivat rajoitettuja mutta saatiinhan sillä asiakaskunnalle luotua mielikuva siitä, että asiakasta kuunnellaan. 

Keskon ja SOK:n perässä tulee Lidl, Suomen lähikauppa ja eiköhän loputkin ole hinnoitelleet tuotteet uuteen uskoon helmikuun loppuun mennessä.

Ruuan hinta laskee, se on hienoa. Tutkijat toinen toisensa perään todistavat että hinnoissa on ollut ilmaa, tai ketjut haluavat pitää markkinaosuuksista tiukasti kiinni. PAM edustaa kaupan alan työntekijöitä  ja on nyt huolissaan, että katteiden pienentymisen maksajiksi joutuu työntekijät. Syytä ollakin huolissaan. 
PAM taisteli kaupanalan työntekijöille erinomaisen tyoehtosopimuksen 2011.Sen seurauksena tai ainakin osittain siitä johtuen, kaupan alalta hävisi 2012 - 5 300 työpaikkaa, 2013 - 4000 työpaikkaa ja ennuste vuodelle 2014 oli 6000. Eipä PAM:mista löytynyt silloin ketään arvioimaan kuka maksaa erotuksen.

Pellervon tutkimuskeskus esittää ehkä osuvimman arvion. Käyttötavarapuoli on käynyt hiljaiseksi ja nyt tarvitaan lisää asiakasmassaa. Käyttötavarapuoli kärsii nyt erikois- ja verkkokaupasta. 
Tuo lienee osatotuus, sillä ainakin Keskolla hintojen alennus on mennyt läpi ketjujen. K- ja Supermarketeissa käyttötavarapuoli on pientä. 

Toisaalta Lidl;in merkitystä ei kannata vähätellä. Yhä useampi suomalainen on löytänyt tiensä Lidlin tiloihin. Hintojen alentaminen on vastaus Lidlin heittämään haasteeseen.

Kuinka paljon osuuskaupan mediasirkuksen tarkoituksena on lisätä asiakasvirtaa ja opettaa uusia asiakkaita talon tavoille ennenkuin EU puuttuu S-kortin ominaisuuksiin. Sitouttamisesta tullee jatkossa yhä vaikeampaa sekä Keskolle että S-ryhmälle.

Tiedottamisessa voittajaksi voidaan julistaa Osuuskauppa. Kyseessä on varmaan vuoden mediateko. Siinä missä Kesko käytti runsaasti euroja viestittääkseen hintamuutoksista niin Osuuskauppa viestitti taatusti joka savuun halpuuttamisesta lähes ilmaiseksi. 


Hinta halpenee - tuleeko maailmanloppu?

MTK: Kilpailu ruoan hinnalla uhkaa Suomen omavaraisuutta

”En usko, että maatalous kärsii. Kaupan pitää laskea hintoja, jotta kysyntä kasvaa”, sanoo puolestaan PTT:n ekonomisti